Nya Arbetartidningen Nya Arbetartidningen

Tryck profetbilderna

Författaren Walid al-Kubaisi skulle aldrig ha tryckt de kränkande teckningarna av profeten Muhammed. Men nu menar han att Europas redaktörer måste sätta dem på pränt för att värna om yttrandefriheten.

– Jag stödjer inte kränkningar av folks tro, och jag menar att det var fel av Jyllands-Posten och Magazinet att trycka karikatyrerna av Muhammed, säger författaren Walid al-Kubaisi.

– Men hade jag varit tidningsredaktör skulle jag ha tryckt dem nu, tillägger han.

– Varför nu?

– Det enda sättet att beskydda yttrandefriheten är att så många tidningar som möjligt i Europa trycker teckningarna. Islamisterna kan inte bojkotta hela världen. De kan inte kräva hela världen på ursäkt.

Falska motiv

Den norsk-irakiske författaren har noga följt debatten och händelserna kring teckningarna, och han har ingen större tilltro till Jyllands-Postens och Magazinets hederliga motiv för att trycka dem. Tvärtemot påpekar al-Kubaisi att ingen av de två tidningarna har stått på yttrandefrihetens sida när denna mänskliga rättighet har kolliderat med religion tidigare:

 

1984: Jyllands-Posten kräver att en väggmålning på en järnvägsstation avlägsnas. Bilden visar Jesus med en erigerad penis.

2003: Jyllands-Posten refuserar en karikatyrteckning av Jesu uppståndelse, eftersom den kan uppfattas som blasfemisk och kränkande.

2004: Jyllands-Posten gav sitt stöd till den israeliska ambassadören i Sverige, då han förstörde en konstinstallation i Stockholm.

 

”En grov och bufflig handling”, menar al-Kubaisi, och frågar:

– Var fanns deras försvar av yttrandefriheten då?

Heller inte Magazinets motiv ges någon hedersbetygelse av al-Kubaisi.

– De är för hädelseparagrafen, som har varit sovande i mer än 70 år, säger al-Kubaisi.

Senast hädelseparagrafen användes var mot Arnulf Øverland 1933. Øverland blev frikänd.

– Muslimerna i Norge och Magazinet sluter upp kring denna paragraf – de möter varandra på denna punkt. Jag upplever att Jyllands-Posten och Magazinet på  ena sidan och muslimerna på den andra är som två skalliga män som slåss om en kam. Båda har missförstått föreställningen om yttrandefrihet, säger författaren.

Tryck teckningarna

Men om Walid al-Kubaisi är kritisk till Jyllands-Posten och Magazinet, menar han alltså att norska och europeiska redaktörer bör publicera de tolv karikatyrteckningarna, eftersom saken nu helt enkelt handlar om yttrandefrihet.

– Med massprotesterna i den muslimska världen och i invandrarmiljöerna försöker de leka tankepolis, och diktera för oss vad vi ska säga om islam. De vill att vi ska sätta gränser för yttrandefriheten. Men det är yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna som sätter gränser för religionen – inte omvänt. Om vi inte visar samma harm över våra värderingar lika entusiastiskt som muslimerna, kommer vi att förlora det andliga kriget, säger al-Kubaisi.

– Kan inte reaktionerna bli ännu kraftigare, och klyftan ännu djupare, om flera tidningar trycker teckningarna?

– Nej. Det kommer att dämpa reaktionerna. De kan inte stå emot hela världen.

Femtekolonnare

Walid al-Kubaisi menar att det är naivt att tro att demonstrationerna mot tidningsteckningarna har uppstått spontant i den muslimska världen – att muslimer av en tillfällighet fått vetskap om teckningarna och bestämt sig för att gå ut och sätta eld på danska och norska ambassader. Han menar att norska och danska islamister har spelat en viktig roll som femtekolonnare.

– Vi ska inte låta oss luras av TV-bilderna till att tro att dessa reaktioner är godtyckliga. De är regissserade av en kommitté som jobbar med saken, säger han.

– Hur vet du det?

– Låt mig ta ett exempel. Debattprogrammet Standpunkt visade redaktören för Magazinet och Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund i tisdags kväll. På lördag såg jag en en film med dessa två på nätplatsen ogrish.com. Hur klarar de av att göra det, hur visste och förstod folk i muslimska länder vad som hade hänt i ett norskt TV-program? Det är femtekolonnare här hemma som samarbetar med dem därute, säger al-Kubaisi, och tillägger att en en tredje TV-debattör som har ett gott förhållande till muslimska miljöer, Human-Etisk Forbunds Lars Gule, inte var med i videon.

– De är upplysta människor, och vet att de inte bör dra in Lars Gule i det.

Al-Kubaisi pekar på att upploppen startade efter att en grupp muslimska ledare i Danmark bett om ett möte med statsminister Anders Fogh-Rasmussen, efter att Jyllands-Posten hade tryckt teckningarna. Fogh-Rasmussen sade nej.

– Så de försökte visa honom sin styrka genom att få till stånd bojkotter och demonstrationer. Protesterna är en maktdemonstration som säger: Ta oss med i beräkningen, säger al-Kubaisi.

Snart över

Den norsk-irakiske författaren kan nämligen inte se någon orsak till att teckningarna av Muhammed skulle väcka så starka reaktioner, jämfört med vad man sett tidigare. Han förklarar att enligt islam är det Koranen som är allra heligast, därefter kommer Muhammed. Likväl var reaktionerna långt mildare då det blev känt att Koranen blev kränkt på Guantánamo-basen.

– Ingen bojkott, inget angrep på USA:s ambassader, säger al-Kubaisi.

Han hänvisar också till Koranens berättelse om hur Muhammed reagerade då någon kastade skit på honom medan han bad. Den berättelsen fungerar inte som ursäkt för bränder och hot:

– Då någon kastade skit på profeten Muhammeds huvud medan han bad i Kaba, reagerade han inte med dråp eller våld, men med tio koranverser som förmanade profeten att vara tålmodig, plus en elfte vers som förmanade honom att förbli likgiltig när de skadade honom, säger al-Kubaisi.

– Tror du demonstrationerna kommer att vara länge?

– Nej. Det är snart över. Islamisterna försökte använda detta mot Väst, men saken slog tillbaka. Nu handlar det om en kriminell mobb som bränner ambassader och hotar folk. Nu är vapnet vänt, och det är Väst som sitter med det, säger Walid al-Kubaisi.

Anders Horn